KERTAS 2
BAB 2 : PENINGKATAN
TAMADUN
TAMADUN ROM
1. 1.
Fungsi
Majlis Perbandaran
2.
2.Keistimewaan
Bandar Pompei
3. 3.Rom menjadi sebuah republik
4.
4.Ciri-ciri sistem republik Rom.
5.
5.Tugas ahli dewan Senat
6.
6.Peranan Julius Ceasar
7. 7.Perkembangaan sistem perundangan
8.
8.Prinsip –
prinsip undang-undang Rom
1
|
Jelaskan fungsi
Majlis Perbandaran dalam tamadun Rom
(ms 40)
|
|
Tema
|
Fakta
|
|
Pusat
|
Menjalankan
pentadbiran tanpa gangguan kerajaan pusat
|
|
Maju
|
Memajukan
Bandar
|
|
Selesa
|
Keselesaan
hidup di Bandar
|
|
Terancang
|
Membina
Bandar terancang
|
|
kemudahan
|
Menyediakan
pelbagai kemudahan untuk penduduk
|
|
Contoh
|
Bekalan
air,sistem pemanas,rumah ibadat,teater,sarkas,tempat berdialog,rumah mandi
awam, istana
|
2
|
Nyatakan
keistimewaan Bandar Pompei (ms 39-40)
|
|
Tema
|
Fakta
|
|
Bandar
|
Bandar
contoh
|
|
Kemudahan
|
Pelbagai
kemudahan
|
|
Contoh
|
Pejabat,
dewan orang ramai, mahkamah, perpustakaan, rumah ibadat , kedai , pintu
gerbang ,
|
|
Colleseum
|
Gelanggang
tempat pertandingan bagi pahlawan Rom
|
|
Penduduk
|
Penduduk
seramai 50 000 orang
|
|
Saliran
|
Sistem
saliran bawah tanah yang menyalurkan air melalui paip
|
|
Bekal
|
Membekalkan
air kepada penduduk semasa peperangan
|
|
Guna
|
Digunakan
untuk perrindustrian dan pengangkutan
|
|
3 Nyatakan
bagaimana Rom menjadi sebuah republik pada tahun 509 S.M.
Tema
|
Fakta
|
Raja
|
Pemerintahan Rom bermula dengan sistem beraja
|
Mutlak
|
Rom diperintah oleh raja berkuasa mutlak daripada keturunan Etruscan
|
Benci
|
Pemerintahan secara mutlak dibenci
oleh masyarakat Latin
|
Patrician
|
Masyarakat Latin yang dipimpin oleh golongan bangsawan (Patrician) bangun
memberontak
|
Republik
|
Mereka telah membentuk kerajaan Republik
|
4 Bagaimanakah
amalan sistem republik dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran Rom.
Tema
|
Fakta
|
Mutlak
|
Tiada pemerintah
berkuasa mutlak
|
Konsul
|
Kuasa tertinggi
terletak di tangan dua orang konsul.
|
Imbang
|
Perlantikan dua orang
konsul bertujuan mengimbangkan kuasa
|
Lantik
|
Konsul dilantik oleh
Dewan Senat.
|
Senat
|
Dewan Senat membantu
konsul dalam pentadbiran.
|
Bangsawan
|
Dewan Senat dianggotai
oleh golongan bangsawan.
|
Undang-undang
|
Dewan Senat
membincangkan hal pentadbiran dan merangka undang-undang.
|
Praeotor
|
Ahli Dewan Senat boleh
dilantik menjadi konsul dengan syarat
|
Menjadi praeotor/
pemerintah tentera terlebih dahulu.
|
|
Perhimpunan
|
Dewan Senat dibantu
oleh Dewan Perhimpunan.
|
Rakyat
|
Dewan Perhimpunan
diwakili oleh semua rakyat Rom.
|
Lulus
|
Dewan Perhimpunan
bertanggungjawab meluluskan keputusan yang dibuat oleh
Dewan Senat
|
5. Apakah tugas ahli Dewan
Senat dalam sistem republik di Rom pada tahun 509 S.M.?
Tema
|
Fakta
|
Dua
|
Melantik dua orang konsul
|
Tadbir
|
Membincang hal-hal pentadbiran negara
|
Rangka
|
Merangka perundangan
|
Keputusan
|
Menyampaikan keputusan kepada Dewan perhimpunan untuk diluluskan
|
6
|
Nyatakan perubahan-perubahan
yang dilakukan oleh Julius Caesar terhadap sistem pemerintahan Rom .
|
|
Tema
|
Fakta
|
|
Meluaskan
|
Meluaskan
kuasa ke Mecedonia,Yunani, Syam, Mesir, Perancis, Brittania (Britain) dan
beberapa kawasan di Jerman.
|
|
Pemerintahan
|
Menjalankan
pemerintahan bercorak empayar.
|
|
Berpusat
|
Membentuk
pemerintahan berpusat.
|
|
Menyatukan
|
Menyatukan
wilayah kecil yang ditaklukinya.
|
|
Menamatkan
|
Menamatkan
pemerintahan republik
|
|
Menguasai
|
Menguasai
angkatan tentera dan senat.
|
|
Diktator
|
Mengisytiharkan
dirinya dikator.
|
|
Gelaran
|
Menggunakan
gelaran Maharaja.
|
|
7. Terangkan perkembangan sistem
perundangan dalam Tamadun Rom
Tema
|
Fakta
|
Bertulis
|
Undang-undang yang digunakan adalah berbentuk Undang-undang Bertulis
|
Kanun
|
Undang-undang yang pertama adalah Hukum Kanun 12
|
Pahat
|
Undang-undang
ini dipahat pada kayu dan dikenali undang-undang Papan 12
|
Awam
|
diletakkan
ditempat awam untuk dibaca dan dipatuhi oleh semua rakyat
|
Cabang
|
Undang-undang
yang disusun itu terdiri daripada 3 cabang
|
Contoh
|
undang-undang
sivil, undang rakyat dan undang-undang natura
|
Hak
|
undang-undang
Rom menghormati hak individu untuk mendpatkan perbicaraan yang adil
|
Bukti
|
hakim
akan menjatuhkan hukuman berdasrkan bukti yang cukup
|
Kumpul
|
Maharaja
Justinian telah mengumpul,menyatukan dan membukukan undang-undang tersebut
|
Justinian
|
Usaha
maharaja ini telah melahirkan kod undang-undang Rom yang dikenali undang-undang Justinian
|
8. Nyatakan prinsip- prinsip penting
undang-undang Rom
Tema
|
Fakta
|
Sama
|
semua
manusia sama disisi undang
|
Bukti
|
seseorang
tidak bersalah sehingga terbukti bersalah
|
Adil
|
keadilan
terhadap setiap individu
|
Hukuman
|
hukuman
berdasarkan bukti yang cukup
|
Bicara
|
setiap
individu berhak mendapat perbicaraan yang adil
|
9 Pada
pendapat anda apakah kepentingan undang-undang kepada sesebuah masyarakat
Tema
|
Fakta
|
Tingkah laku
|
mengawal
tingkahlaku manusia
|
Aman
|
mewujudkan
kehidupan yang aman dan sejahtera
|
Sistematik
|
mewujudkan
kehidupan yang sistematik
|
Harmoni
|
Menjamin
keharmonian manusia dan masyarakat
|
Licin
|
melicinkan
pentadbiran
|
Selamat
|
menjaminkan
keselamatan dalam negeri
|
Masalah
|
Mengatasi
permasalahan yang berlaku dalam masyarakat
|
Liar
|
Membendung
tindakan liar manusia
|
Mana-mana
yang munasabah
|
10 Jelaskan
peranan Augustus Caesar sebagai
pemerintah Rom
Tema
|
Fakta
|
Luas
|
Menjalankan
dasar perluasan kuasa
|
Warisan
|
Mewajibkan
pemerintahan secara warisan
|
Empayar
|
Mengasaskan
empayar Rom
|
Diktator
|
Memerintah
secara diktator
|
Tam TAMADUN INDIA
1.
Sistem pemerintahan
Empayar Maurya
2.
Perluasan empayar Chandragupta Maurya
1.
Jelaskan
sistem pemerintahan Empayar Maurya di India?
Tema
|
Fakta
|
Beraja
|
Sistem
pemerintahan beraja dengan raja mengamalkan kuasa mutlak
|
Kukuh
|
Kedudukan
raja diperkukuhkan dengan pelbagai bentuk upacara ritual
|
yang
berasaskan kepercayaan bahawa raja itu adalah suci dan harus dihormati
|
|
Penasihat
|
Golongan
Brahmin bertindak sebagai penasihat kepada raja
|
Ksyatria
|
Golongan
Ksyatria yang menjadi pemerintah tertinggi serta merupakan golongan
dominan
|
Maharaja
|
Chandragupta
Maurya telah membentuk empayar Maurya dengan menyatukan kerajaan-
kerajaan
kecil di India dan mengubah status raja kepada maharaja
|
Pataliputra
|
Empayar
Maurya meliputi kawasan dari Teluk Benggala hingga ke Pergunungan Hindu
Kush
dengan ibu negaranya terletak di Pataliputra
|
Asoka
|
Zaman kegemilangan Dinasti Maurya semasa
pemerintahan Maharaja Asoka kerana
berjaya menamatkan Perang Saudara
|
2 Bagaimanakah Chandragupta Maurya
melaksanakan dasar perluasan empayar tamadun India?
Tema
|
Fakta
|
Tentera
|
mewujudkan pasukan tentera yang besar iaitu 600 ekor
gajah, 1000 orang tentera berkuda dan
10,000 orang infantri.
|
Kuasai
|
menguasai seluruh India Utara
|
Kukuh
|
mengukuhkan kedudukannya
|
Takluk
|
menakluk Punjab
|
Tewas
|
Menewaskan Suleceus yang memerintah empayar Sulecid di
Syiria dan sempadan India Barat.
|
H Huraikan ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan
|
Hindu
|
Agama Hindu sebagai teras
|
Lelaki
|
Didominasi oleh kaum lelaki
|
Wanita
|
Kaum wanita tidak
mempunyai ruang menerima pendidikan
|
Kitab
|
Pendidikannya
memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Sanskrit
|
BahasaSanskrit
merupakan medium pengajaran penting
|
Hafalan
|
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
|
Teras
|
Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
|
Istana
|
Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
|
Tinggi
|
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
|
Universiti
|
Lahir universiti
agama Buddha, iaitu Nalanda
|
Te Terangkan tujuan
pendidikan dalam tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Hadapi
|
untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
|
Sempurna
|
Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
sempurna
dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
|
Brahmin
|
untuk capai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikan,
|
Sains
|
Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.
|
Ilmu
|
Pendidikan di India bertujuan untuk menambah ilmu
|
Butahuruf
|
bertujuan mengatasi butahuruf
|
Jawatan
|
Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.
|
Tera Terangkan aspek
penekanan dalam pendidikan di dalam Tamadun India
Tema
|
Fakta
|
Agama
|
Mementingkan keagamaan dan agama Hindu
|
Kitab
|
Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
Hafal
|
seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda
|
Ritual
|
Menghafal peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
|
Saintifik
|
Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah
|
Keg Kegiatan ekonomi di
India
Tema
|
Fakta
|
Pelabuhan
|
Tamralipti,
Ghantashala,Kadura, Broach, Chual,Kalyan.Cambay
|
dagangan
|
Senjata,gading gajah,emas,berlian ,mutiara.
|
Perusahaan
|
pengeluaran
tekstil, kain kapas ,sutera.,barang emas, mutiara , batu permata.
|
Hubungan
|
Hubungan antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia
Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Maritim
|
Sejak tahun 100M,
perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu
|
Ny Terangkan tentang Sresthin
yang terdapat di India
TEMA
|
FAKTA
|
persatuan
|
persatuan
perdagangan dan perusahaan
|
Bandar
|
wujud disetiap
bandar
|
Tukang
|
contoh persatuan itu ialah persatuan tukang kayu,
tukang logam, tukang kulit
|
kawal
|
Matlamatnya untuk
mengawal harga, kualiti barang, dan gaji pekerja.
|
Undang-undang
|
Undang-undang telah
digubal untuk mengawal persataun.
|
Raja
|
Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.
|
Kem Kemajuan yang dicapai
dalam bidang perdagangan tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
perdagangan
|
Aktiviti perdagangan mengalami perkembangan pesat
|
Dalam
|
Perdagangan di dalam wilayah India
|
Luar
|
dan perdagangan luar
|
Contoh
|
seperti Makedonia,Sri Lanka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
|
Pusat
|
Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa
|
Hasil
|
yang menghasilkan senjata,gading gajah, emas,
berlian dan mutiara.
|
Pelabuhan
|
Mempunyai pelabuhan
menghubungkan India dengan Negara luar
|
Contoh
|
seperti Tamralipti,
Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan Cambay.
|
Persatuan
|
Di setiap bandar wujud
persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin antaranya
persatuan tukang kayu, tukang logam dan tukang kulit.
|
Matlamat
|
Matlamat persatuan adalah
untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
|
Undang2
|
Raja menggubal undang-undang
untuk mengawasi perjalanan persatuan perdagangan.
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi
yang sistematik
|
Matawang
|
menggunakan mata wang sebagai medium jual beli.
|
Bentuk
|
Contoh bentuk mata wang emas
dan dikenali sebagai dinar, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil,
kain kapas, sutera,
|
Barangan
|
perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan
batu permata.
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil
perdagangan / hasil pertanian dan buah-buahan
|
Sara
|
Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para
pentadbir dan raja.
|
Alam
|
Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk
mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
|
China
|
Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca,
dan minyak wangi.
|
Me Mengapakah ekonomi Tamadun India
berkembang dengan pada abad ketiga SM?
Tema
|
Fakta
|
Dalam
|
Perdagangan dalaman di wilayah India
|
Luar
|
Perdagangan dengan Negara luar dengan Macedonia, Sri
Lanka, Asia Tengah, Asia Tenggara
|
Pelabuhan
|
Terdapat pelabuhan penting seperti Tamralipti
|
Sresthin
|
Wujud persatuan
perdagangan dan perusahaan / Sresthin / Persatuan tukang kayu / tukang logam
/ tukang kulit
|
Kawal
|
Persatuan mengawal harga barangan / kualiti barangan / gaji pekerja
|
Undang2
|
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan
|
Raja
|
Raja mengawasi pelaksanaan undang-undang
|
Mata wang
|
Mata wang emas digunakan sebagai medium jual beli
|
Dasar
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
perusahaan
|
Terdapat sektor perusahaan tekstil seperti kain kapas
dan sutera , barang kemas seperti emas, batu permata dan mutiara
|
Cukai
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan spt hasil pertanian dan
buah-buahan
|
Maritim
|
Perdagangan
maritim dijalankan dengan Alam Melayu, China, Rom dan Sri Lanka
|
Ber Berdasarkan
pencapaian tamadun India, bagaimanakah anda boleh meningkatkan perkembangan
ekonomi negara kita?
Tema
|
Fakta
|
Inovatif
|
bersikap
inovatif
|
Usaha
|
berusaha
membaiki dan meningkatkan kehidupan sedia ada
|
Aman
|
mewujudkan
sebuah negara yang aman
|
Adil
|
mewujudkan
sistem pemerintahan mestilah kuat dan adil
|
Sistematik
|
mempunyai corak
sistem pemerintahan yang sistematik seperti demokrasi atau republik
|
Wibawa
|
menjadi
pemerintah yang berwibawa
|
Lampau
|
meneliti dan
menghayati perubahan/ kemajuan yang telah berlaku dalam masyarakat lampau
|
Apa Apakah kepentingan
bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India.
Tema
|
Fakta
|
Bahasa
|
Melahirkan
bahasa Hindi, Urdu, Punjabi, Kasmini dsb
|
Utama
|
Sebagai
bahasa utama zaman Vedik
|
Penulisan
|
Mempengaruhi
perkembangan bidang penulisan
|
Kesusasteraan
|
Mempengaruhi
perkembangan bidang kesusteraan
|
Apa Apakah kesan peristiwa Perang
Kalinga pada tahun 261 S.M terhadap Maharaja Asoka?
Tema
|
Fakta
|
Damai
|
Menekankan perdamaian dan kemajuan sosial
|
Agama
|
Menjalankan penaklukan melalui penyebaran agama Buddha
|
Tentera
|
Tidak menakluk melalui ketenteraan
|
Birokrasi
|
Membentuk pentadbiran birokrasi
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan